De Utrechtse
Wielervereniging

Cyclogroepen

De cyclogroepen zijn er voor leden die zich willen specialiseren in het rijden van cyclo's. Van iemands eerste cyclo tot gouden prestaties. Wie cyclo's wil rijden kan het beste meetrainen in een cyclogroep.

Hoofdtrainers & contact
De cyclo hoofdtrainers zijn Sebastiaan Hoogeboom, Martin de Lange en Sander Westerhout. Samen coördineren zij de cyclogroepen, ze hebben contact met de cyclotrainers en geven de input door voor de trainingsthema's. Heb je een vraag of suggesties, dan kun je hen bereiken via cyclo@cs030.nl.

Hoofdtrainer van het CS030 Gran Fondo team (CGT) is Jos Meijer. Hij is bereikbaar via cgt@cs030.nl

Eigenschappen cyclogroepen

  • Focus op kracht en duuruithoudingsvermogen. In de cyclogroepen wordt wat strakker op het schema gestuurd om aan specifieke trainingsdoelen te werken.
  • Technische invulling: aandacht voor vaardigheden die bij cyclo's van belang zijn: bochten, klimmen/dalen, behendigheid en groepsrijden.
  • Conditionele elementen: geen 'kale' duurritten, altijd icm (middel)lange conditieblokken voor extra trainingseffect en afwisseling (zaterdag < 13.00 retour). Je ontwikkelt duuruithoudingsvermogen en kracht, om lang een mooi tempo te kunnen fietsen. Dus niet zozeer je pieksnelheid. Het is aan te raden om buiten de cs-trainingen zelf ook aan je duurvermogen te werken.
  • Opbouw seizoen: er wordt toegewerkt naar de bekende pieken in het seizoen (bijv. een oefencyclo in het voorjaar en een hoofddoel eind juni). We gaan er bij de invulling van uit dat je in de winter hebt door getraind. De cyclogroepen stoppen begin september na de clubdag; in het najaar trainen we gezamenlijk in de allroundgroepen.
  • Toegankelijkheid: je meldt je voorafgaand aan een kwartaal aan en traint minimaal 50% van de trainingen mee. Dit wordt aangekondigd in de nieuwsbrief. Je wordt op niveau ingedeeld in een vaste groep.

CS030 Gran fondo team
Dit herenteam is een nieuw project voor 2018. Het is van meer competitieve aard dan de cyclo 3 groep. De groep trekt vanaf 1 januari gezamenlijk op, met als ultiem doel om te kwalificeren voor het WK Granfondo. Er is één gezamenlijke verplichte training, in de winter op zaterdagochtend, in de zomer op dinsdag of donderdag (ntb). Je traint ca 4 keer per week om mee te komen met je team en je zorgt dat je in januari al fit bent. Meer info: cgt@cs030.nl

Niveaus

  • De cyclogroepen bouwen op van renners/sters die hun eerste cyclo goed uit willen fietsen tot renners/sters die voor een toptijd willen gaan. Je hebt sowieso wel goed basisniveau nodig: cyclo 1 correspondeert ongeveer met allround 2.
  • Per trainingsgroep kan bij de invulling de trainingen rekening worden gehouden met de ambities/plannen. Renners en trainers stemmen dit onderling af.
  • Het aantal groepen hangt af van het aantal aanmeldingen per kwartaal. Er kunnen eventueel dubbele groepen of tussengroepen worden geformeerd of groepen worden geschrapt (bij onvoldoende animo). Ook kan per week worden afgeschaald (bijv. ivm weersvoorspelling).

Groep

Kruissnelheid

Trainingsdoelen

 Trainingsinhoud

Cyclo 1

32 km/u

Fit uitrijden van cyclo in de zomer

Conditioneel: kracht en duuruithoudingsvermogen

Technisch: behendigheid, bochten, groepsrijden, klimmen/dalen

Tactisch: wedstrijdindeling

Cyclo 2

34 km/u

Fanatiek rijden van cyclo in zomer (indicatie: zilveren tijd bij de heren)

Cyclo 3

36 km/u

Competitief rijden van cyclo in de zomer (indicatie: gouden tijd bij de heren)

Cyclo 3+ (CS Granfondo Team) ***

36+ km/u

Frank Schleck GF Luxembourg (26 mei 2018), eigen deelname aan cyclo's (zomer 2018), UCI WK Granfondo Varese (2 september 2018)

Het trainingsschema wordt afgestemd op genoemde hoofddoelen

Leden Login