De Utrechtse
Wielervereniging

Startersgroepen

Het hele jaar door trainen we op zaterdagochtend op de weg. Tijdens deze trainingen wordt aandacht besteed aan alle basisfacetten van het fietsen. We doen specifieke oefeningen op het gebied van houding, sturen en techniek, rijden in een peloton, waaierrijden en meer.

Iedere training wordt begeleid door een KNWU-gecertificeerde trainer aan wie je al je vragen kan stellen. De trainingen worden zo gegeven dat ze geschikt zijn voor verschillende niveaugroepen, van beginner tot wedstrijdrijder en alles wat daartussen zit. We gaan samen weg en komen samen weer terug. Tussen de trainingselementen hergroeperen we altijd weer voor eventuele extra uitleg, evaluatie en vragen, waarna we gezamenlijk verder fietsen.

De trainingen beginnen elke zaterdag om 9.30 uur vanaf een vaste plek: restaurant Beers & Barrels aan de Veilinghavenkade 177. De trainingen duren, afhankelijk van de soort training, rond de drie uur. Zorg dat je op tijd bent! Het liefst 10 minuten voor aanvang van de training.

Wil je een keer op proef meefietsen? Dat kan! Meld je dan aan via proef@cs030.nl onder vermelding van ‘proeftraining’.

 

Opstaptraining

Bij voldoende belangstelling geven we in het zomerseizoen elke eerste zaterdag van de maand een training speciaal gericht op mensen die nog weinig tot geen racefietservaring hebben.

Hiervoor kun je je om 13.00 uur melden bij restaurant Beers & Barrels, Veilinghavenkade 177. De training duurt ongeveer anderhalf uur en is aangepast aan de wensen van de deelnemer(s). Zorg dat je even van tevoren aanwezig bent. Om je aan te melden voor een opstaptraining, kun je een mail sturen naar proef@cs030.nl onder vermelding van ‘opstaptraining’.

Inhoud van de training:

  • Benoemen van de belangrijke basiselementen van je (nieuwe) racefiets;
  • Op- en afstappen, schoenen in- en uitklikken;
  • Wat is geschikte kleding;
  • Basistechniek (bochten, trapfrequentie, schakelen, houding);
  • Welke conditie en snelheid is wenselijk;
  • Hoe beweeg ik me als racefietser (veilig en netjes) op de openbare weg.

We kijken bij de opstaptraining ook hoe jouw fietsconditie is en hoe snel je bepaalde zaken oppikt. We adviseren je of je de overstap kunt maken naar de gezamenlijke proeftrainingen, waar we in groepen rijden, of dat het beter is om eerst nog wat zelfstandig te oefenen en je conditie op te bouwen. Om mee te kunnen rijden in het peloton dien je een basisconditie te hebben en 50 kilometer probleemloos te kunnen rijden.

 

Leden Login